“Mamma sin baby”, rakett suksess og IS!

 

Hallo alle sammen og godt nytt år!

Hvis dere har fulgt med bloggen min så vet dere at 2016 har vært et krevende og slitsomt år for oss. Det har vært mye jobbing og mye nedturer. Og det har hjulpet å blogge å vite at folk setter pris på at jeg deler og at dere også føler at dere “får noe utav å lese”. Mitt viktigste budskap er fremdeles å skape bevissthet rundt det å ha et barn med autisme. Selv om det selvfølgelig er like stor forskjell på disse barna som “normale” barn. Så har de fleste av oss foreldre til autismebarn noen utfordringer dere andre ikke har. Jeg ønsker at vi får mer lærdom og aksept. At barna våre kan fungere sammen på tross av ulikheter. Få slutt på mobbing og stigmatisering. Det har vært mitt mål og kommer til å fortsette å være det. 

Autisme synes ikke utenpå og vi foreldre har heller ikke skilt hengende rundt halsen med en liste over alle utfordringer vi har i hverdagen som gjør at vi kanskje er litt mer slitne enn de aller fleste andre. Støtte er viktig for alle men kanskje ekstra viktig for oss og andre i lignende situasjoner.

2017 kom med brak og bram! Og det er litt merkelig å ligge her å tenke på hva 2016 brakte med seg. Man har rett og slett ikke hatt tid til å ta det innover seg og når man skal få tid vet jeg sannelig ikke.  Men jeg stålsetter meg i påvente at den dagen kommer…

Romjulen var stressende med stengt barnehage og ELENDIG julevær…Vi har dessverre nesten bare vært inne. Fredrik har jobbet kveld og da vi prøve oss ut en dag rømte Odin ned på parkeringsplassen og Oscar var på tur til barnehagen, og man kan som kjent ikke dele seg i to heller…

Men begge gutta fikk overnatte hos “beste best og mommo” hver sin kveld. Og da det var Oscar sin tur hadde han sagt en settning!!!! Han hadde sagt; “mamma sin baibi” 💖💖💖💖 At han er mamma sin baby!!!! Og tårene sprutet da mamman fikk høre dette…

Han har vist mer interesse for å leke med oss og har villet ha med seg broren sin ned i kjelleren for han liker ikke å gå alene. Så i går gikk han og tok Odin i hånden og ville dra han ned i kjelleren sammen med seg. Han legger mye puslespill og stadig nye lyder og ord er på gang.

I går var det nyttårsaften og jeg hadde foreslått et arrangement for naboer i nærheten om å møtes kl 18.00 for å skyte opp raketter. Jeg var litt bekymret for Oscar og reaksjoner i forhold til rakettene men tenkte vi måtte da prøve. Og for en suksess det ble. Masser med naboer møtte opp og rakettene føk i været og Oscar ELSKET det. Han hylgråt da vi måtte gå hjem for vi vsr ferdige.  Mm, mm, mm….skrek han. Mer betyr det.  Det var virkelig gøy å se hvor mye han koste seg.

I dag har vi vært inne igjen og Oscar har lekt seg mye på nettbrettet. Han var mye våken i natt så han var sliten og han bladde litt i bøker nå på kvelden. Han fant fram til bildet av en is i en bok han ikke har sett i før. IS, IS, IS…sa han og pekte. Kom å hentet meg og pekte med min finger og sa det igjen! Vi er inne i en god steam som vi håper vedvarer og videreutvikler seg. 

Snart skal vi inn i vante rutiner og vi gleder oss til neste søndag og bading i Husebybadet. Og vi håper på flere trivelige arrangementer med Autismeforeningen. 

Vi håper gode og tålmodige venner fortsetter å vise oss godvilje og forståelse og vi håper vi får til flere aktiviteter og treff i 2017. Det blir litt enklere nå som F jobber annenhver helg. Vi håper Oscar skal synes det blir lettere å komme på besøk til folk og at folk fortsetter å komme på besøk til oss.

Takk for at dere leser, takk for støtten i 2016 og takk for at dere er en del av oss. Jeg håper å se, høre, lese fra dere i året som kommer  også.

GODT NYTT ÅR!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg