Jeg er så sint nå at jeg ikke vet hvilket bein jeg skal stå på…

Nå har det bikka over for frøken Albertsen…
Når høytidene er i gang da kommer følelsene fram og da synes alt så mye bedre…

Rett utenfor stuevinduet mitt ligger det en voksenbolig for hardt rammede psykisk handikappede gutter/menn…
Den ser jeg på HVER DAG…
Er de ute å går på tur innimellom?
Joa de er jo det men.
I går bemerket vår BPA assisten noe som jeg har tenkt på hvert år siden 2009 når vi flyttet inn her men har valgt å ikke tenke på…
Hun sa; Det er så fint påskepyntet her hjemme hos dere og så ser jeg over dit(les boligen på andre siden av veien) og det ser så trist og stusselig ut…Kunne de ikke ha satt en liten kylling i vinduskarmen eller noe? Pyntet litt med noe fjær/påskeris i en blomsterpotte utenfor liksom? Er jo ikke så mye som skal til…

Og da brast det inni meg. For dette har jeg sett år etter år…INGENTING hverken til jul eller påske! Hvor mange kalorier koster det en ansatt å dra på Rusta(tok det som eksempel pga pris) og kjøpt en lyslenke og hengt opp i det lille treet rett utenfor??? Hengt opp noe pynt utenfor om det er problematisk på noe vis å ha det inne…Pyntet litt med noe lys og fjør/kyllinger til påske…
Dette er også mennesker og de fortjener MER!
De fortjener at de som jobber der VIL jobbe der og tar etikken og stoltheten i jobben sin på alvor og ikke bare tenker penger!
Det skremmer livskiten utav meg at Oscar muligens den dag ender opp på en sånn bolig…
Der alle gir fullstendig faan i livskvaliteten til de som bor der…De får sikkert mat og dusj osv så de mest normale behovene er dekt, men hva med det lille ekstra???
Hvem har ansvaret?
De som jobber der???
Kommunen???

Det er en barnebolig og ungdomsbolig rett nede i veien her også. For barn og unge med psykiske utviklingshemminginger. Vet dere…
DET SER UT SOM ET FENGSEL!!!!
Jeg kjemper med gråten hver gang jeg går eller sykler forbi med Oscar…det grøsser i meg med tanken på at han kanskje må dit en dag også…
INGEN blomster, INGEN lekeaparater ute, enda de har STOOOR plass…uteområdet ser ut som en ørken…Ingen benker INGENTING!!!
Hvem har ansvaret???
Jeg er så sint når jeg skriver nå at jeg griner så jeg nesten ikke ser…

Er det foreldrene som er så slitne at de knapt orker å stå på beina som skal bidra her? Tenker kommunen at vi skal kjøre dugnad for at ungene våre skal ha det de trenger og fortjener???
Hvor er kommunen som skal sjekke at ting er ok?
Er det ingen “kvalitetsgruppe” slik det er i barnehagene???

Her er noe riv ruskende galt!!!
Og HVEM!?! Skal gjøre noe med det???
Skal JEG???
Jeg gjør det gjerne jeg!
Men hvem skal jeg sammarbeide med?

Jeg kunne LETT dratt rundt på ALLE boliger i HELE Trondheim kommune på et år og sjekket at ting var som det skulle…Men er det virkelig ikke noen som har den jobben allerede???
Og den personen/de personene kunne jeg virkelig tenkt meg en prat med!

Må jeg bli politiker for at de som bor og benytter seg av slike tilbud skal få verdige liv???
Greit det…
Jeg kan bli politiker jeg!
Men hvor? Med hvem? For hvilket parti???

Jeg er så sint nå at jeg vet ikke hvilket bein jeg skal stå på…
Lurer på om jeg må gå ut i skogen og lage et gåsungeris og pynte det litt og sette på plassen i boligen foran huset her for å få pulsen til å gå ned…

Og til dere lesere;
Kjenner dere noen politikere???
Så send dem bloggen i dag og jeg stiller met enn GJERNE til en prat!

Mvh mammantilenautist
Som må gå å puste litt…

12 kommentarer
    1. Har du tenkt over at det er en GOD grunn til at det ikke er det!!! Tenker at man ikke skal henge ut noen uten å finne ut hvorfor!!

      1. En god grunn til at det ikke er hva?
        Og jeg har strengt tatt ikke hengt ut noen personlig i innlegget mitt Ann Mari…
        Jeg savner et kvalitetssystem som sikrer at alle boliger er like godt ivaretatt både utvendig og innvendig og at de ansatte som jobber der er engasjerte og gjør det de skal. Her i Trondheim finnes det både de som fungerer og de som ikke fungerer like bra av boliger…og jeg tenker at det må være et bedre system for å sikre at alle får midler til å gjøre sine boliger bra…
        Om du tar dette personlig på noen måte beklager jeg det…dette er ment som kritikk til systemet og sikring av både hus og ansatte…

    2. Jeg tenker at påskepynt i vinduer eller utvendig ikke kvalitetssikrer noe som helst. Hvis ditt barn spiser pynt pynter du ikke, hvis ditt barn ikke tåler blomsterpotter ut så bruker du det ikke, men ingen ser innsiden av en bolig.
      Du nevner barneboligen her, de har sandkasse og huske, de benytter seg av alke lekeplasser i område daglig. Man må faktisk utforme boliger ut i fra hvem som bor i de, har har vi alt fra 1-1 bemanning til 2-1 bemanning . Hvis du tror noen orker å jobbe i det gamet her for lett tjente penger så har du ikke fulgt med i timen. Å så må du huske at det gjelder andre lover og regler for hjemmeboende og beboere i bofelleskap. Når det gjelder kamper for verdighet foreslår jeg at du engasjerer deg i aksjonen #detgjelderlivet.

      1. Selfølgeli skal man ikke pynte med påskepynt og blomster om noen spiser det men så er det jo også sånn at om et barn har 1:1 bemanning eller 2:1 bemanning skal de ikke ha muligheter til å spise det…
        At de har huske og sandkasse er fint nok det men jeg mener det ikke ser bra nok ut utenfor der…At de bruker andre lekeplasser er flott, men de fortjener en mye finere lekeplass rett utenfor til seg selv også!

        Det at du tar dette personlig lyser igjennom men nå er det du som går til personangrep på meg…
        Jeg gjentar derfor;
        Det finnes mange flinke og engasjerte folk som jobber i BOA!
        MEN!!!! Det finnes også de som ikke bryr seg og ikke passer til å jobbe der! Og DET må kvalitetssikres. Når min nære veninne må hente sin sønn for 2 gang for at han holder på å stryke med i en bolig er det noe feil med systemet!
        De ansatte har ikke fått god nok opplæring eller de er overarbeidet…

        Hva du synes om en standard på et uteområde og hva jeg synes kan variere men her trengs det kvalitetssikring så alt er etter “boka” nettopp for at din mening eller min mening ikke skal ha større betydning enn den andre sin…

        Nå forstår jeg at du er sint for et eller annet men å rakke ned på meg for at jeg velger å ta en kamp som vil påvirke min sønn direkte i framtiden kan du spare deg synes jeg…
        Og jeg engasjerer meg i absolutt ALLE kamper som handler om min sønn og andre barn med utfordringer sin fremtid!

        Når det gjelder lønn i slike yrker er jeg klar over at den er latterlig lav men det er heller ingen krav om utdanning eller kursing på de fleste boligene så flere ser på en slik jobb som “et kakestykke”….For tro meg!
        Jeg HAR fulgt med i timen og fått sett og hørt dette ved flere anledninger OG ikke minst fått føle det direkte mot min sønn…
        Så ikke påstå at jeg ikke er opplyst for du kjenner meg ikke!
        Derfor oppfordrer jeg deg til å se begge sider av denne saken og se foreldreperspektivet her siden du tydelig også er engasjert…

    3. Jeg har jobbet med barn siden 2006 og vært med i nettverket «Barn og Rom”. Jeg brenner veldig for dette. Barn og Rom omfatter i vid forstand hele det fysiske miljøet ALLE barn vokser opp i. Dette inkluderer ulike landskap, for eksempel byen og naturen, steder, bygninger, ute- og innerom, innredning, møbler, utstyr, installasjoner og lekeapparater. Et barn eller en voksen som har utfordringer trenger også stimulanse. For å bla utvikle språk dersom de ikke har det. Jeg synes Line tar opp et viktig poeng her og åpner opp for refleksjon. Å reflektere over egen praksis er sunt og man kan nyte lærdom av det. God påske fra meg.

      1. Her er du inne på poenget mitt Mariken😊
        Jeg synes denne tanken må kvalitetssikres i alle “rom” der ALLE barn boltrer seg. I barnehager og skoler og boliger…
        Det skal være trivelig og innbydende til alle i hver sin tilrettelagte lek…
        Dette er på ingen måte personangrep mot noen!
        Men her må kommunen steppe opp å sørge for at alle barn får det de fortjener❤

    4. Hei!

      Du ville gjerne ha kontakt med en politiker.
      Ta gjerne kontakt med meg. Jeg sitter i bystyret og er medlem av arbeids og sosialkomiteen som har ansvaret for tilbudet til utviklingshemmede.

      1. Da har jeg sendt deg en mail Kjell 🙂
        Takk for at du tok kontakt 🙂
        Ser frem til et møte for å diskutere saker og ting 🙂
        Kanskje du får lurt meg inn i politikken også…
        Mvh Line Albertsen

    5. Hei Mammaen til en autist!

      Jeg blir nødt til å kommentere dette innlegget da jeg føler at jeg blir både sint/forbannet og litt enig med deg i det du skriver.

      Vil først og fremst si at de som jobber på denne boligen er SVÆRT engasjert i beboerne. Vi legger mye stolthet og mye kjærlighet i den jobben vi gjør her, for vi bryr oss om disse menneskene vi er satt til å ta vare på, og vi er glade i dem!

      Du skriver at det ikke koster oss noen kalorier å dra på f.eks rusta for å kjøpe inn. Det har du helt rett i, og ofte er vi ute og handler diverse. Men det du også må tenke på er at alt er avhengig av hver enkelt beboers økonomi! Denne er det ikke vi som styrer, men som regel er det “du” som mor som setter føringene til oss ansatte. Vi kan ikke bare bruke pengene til beboerne slik som vi ønsker og mener. Derfor er vi nødt til å gjøre det beste ut av det vi har fått tildelt!

      Jeg er enig i at f.eks Trondheim kommune kunne kjøpt inn pynt utvendig for at det skal se koseligere ut, men dessverre ( som du også sikkert har lest i avisene de siste årene ), er Trondheim kommune i en stadig økonomisk nedskjæring, noe du heller kan laste politikerne for og ikke oss ansatte!

      Hadde du tatt deg tid til å gå rundt boligen ville du sett at det er bra pyntet til alle sesonger innendørs. Her på boligen har vi ansatte som har malt opp hele boligen innvendig med hjemmekoselige farger. Vi har ansatte som har donert møbler, interiør og som på privattiden har jobbet dugnad for at dette hjemmet skal bli så koselig som mulig.

      Du skriver at “de fortjener at de som jobber der VIL jobbe der og tar etikken og stoltheten i jobben sin på alvor og ikke bare tenker penger”. Her blir jeg SKIKKELIG forbannet! Du vet absolutt ingen verdens ting om vår etikk, stolthet og alvor! Her er du på rimelig tynn is når du uttaler deg. Du skriver at du ser boligen hver dag, MEN en ting du ikke ser, er kjærligheten, omtanken og dugnaden som er innenfor veggene!!!

      Jeg er ENIG med deg i at mange boliger rundt om i Trondheim ser ut som “fengsel”, “institusjon” osv. Dette synes jeg også er trist! Jeg skulle ønske at flere av disse boligene så ut som et ordentlig hjem!

      Det som blir feil for meg er at du i ett av dine innlegg har bilde som viser “vår” bolig, i tillegg til at du spesifikt “plasserer” boligen. Måten du ordlegger deg på i innlegget her, fremstiller boligen vår som en “værsting”. Dette blir veldig ufortjent for vår del, spesielt når du nevner ord som: kun tenker penger, manglende etikk, yrkesstolthet osv, noe du ikke kan bevise!

      Ordlegg deg heller på en generell basis som ikke angriper denne boligen spesifikt.
      Håper inderlig at enhetsleder eller avdelingsleder inviterer deg en tur bort hit for å se hvor fint påskepyntet boligen er! Det er ofte innsiden som teller 😉

      Denne spesifikke boligen hadde vært midt i blinken for din sønn! Her hadde han blitt tatt godt vare på av ansatte som har varme hjerter og som bryr seg mye!

      Hilsen en engasjert ansatt som er ufattelig glad i jobben sin, beboerne, kollegaer og som ikke er her kun for penger, men for å gjøre hverdagen og livet til de som bor her enklere og lysere.

      ps: påskekylling er satt i vindu, donert av meg!

      1. Hei Roald.
        Jeg antar at du snakker om boligen jeg ser fra mitt vindu men jeg har på ingen måte lagt ut bilde av denne tilknyttet dette innlegget.
        Og som du sier deg enig i så er det midler som trengs for å gjøre det koselig. Og ikke alle foreldre har like mye midler desverre…

        Så fint at du er engasjert og trives i jobben din og ønsker det beste for de som bor der!
        Men det vi ser og har sett er når ansatte og brukere er rundt i området, når beboere har stukket av og må følges hjem, flere ganger og flere personer. Når en beboer ble påkjørt foran øynene på oss og rømmer midt på vinteren uten klær…
        Slike ting kan selfølgeli skje overalt men det er skikkelig skremmende for en mor til en gutt med store utfordringer å se slike ting og selv må bryte inn og kontakte de ansatte FLERE ganger…

        Jeg synes det er trist at du personlig føler at jeg angriper deg da du føler dette ikke går på deg som person og du ikke kjenner deg igken i det jeg beskriver og du er i din fulle rett til å forsvare deg i denne saken.
        Jeg påstår på ingen måte at ALLE som jobber der er uengasjerte. Jeg skrev heller ingensteder at det er dere som ansatte jeg refererer til når det gjelder arbeidsmoral og etikk…
        Men jeg har reagert når flere går med tlf i hånda og taster på den når de går på tur med beboere for eksempel…

        Og jeg har gått rundt boligen flere ganger i løpet av årnes løp og det har vært ulike ting å kikke på og ikke kikke på om du vil…

        Jeg har hørt negative ting og klager om flere boliger i kommunen her og flere foreldre har ringt meg gråtende og fortalt historier som ikke har vært hyggelige…

        Men desverre må jeg si at ja jeg har ikke det beste intrykket av boligen jeg refererer til og kan godt komme på et møte å fortelle om konkrete eksempler som har satt meg ut av spill og sjokkert meg siden 2009 når jeg flyttet inn…

        Jeg ønsker ikke å skjære alle over en kam og synes det er flott at du har donert en påskekylling til vinduet 🙂

        Men jeg står fremdeles hardt på at kommunen må inn med flere midler til boligene slik at de ansatte kan gjøre det trivelig, at de må få midler til å gjøre det hyggelig og innbydende både inni OG utenfor boligene.
        Og også kvalitetssikre de ansatte og sørge for god nok opplæring til alle…
        For desverre er det ikke alle som er like engasjerte som deg i jobben sin Roald og det er beklagelig…MEN jeg setter stor pris på ditt engasjement og motsvar og at du viser fram det positive
        og kanskje kan jeg få hjelpe til litt og sørge for at kommunen kommer mer på banen så det blir enda bedre frammover…
        Mvh Line

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg