En dag i livet Oscar vs Odin.

Jeg sitter her å tenker og sammenligner mine to skatter. Og tenker på hvor ulike de er både som personer men også på grunn av Oscar’s diagnose. Jeg synes ofte det er vanskelig å forklare for folk hvor stor forskjell det faktisk er på å ha en sønn med barneautisme og en “normal” utviklet sønn. Og selv om Odin er mindre enn Oscar kan jeg likevel tegne et lite bilde for dere. Så kan man jo forestille seg at forskjellen hadde vært enda større om guttene hadde vært akkurat like gamle. Så “Here it goes”, en dag i vårt liv, Oscar vs Odin. Oscar er snart 4 år og Odin er straks 2,5 år. 

Odin, morgen:

På morgenen våkner jeg enten av Odin som står opp og roper på meg eller av klokka. Men om jeg står opp først og Odin våkner seinere roper han på meg; Mamma, Odin er våken! Jeg går og henter han og sitter og koser litt på sofaen. Odin sier om han er tørst eller sulten. Om han vil ha juice eller melk og om han vil ha eple eller litt kjeks. Og om han vil ha vitaminbjørn. Han kan fortelle om han sov godt og om han må ha ny bleie med en gang eller om vi skal vente litt. Han bestemmer hva han vil ha på seg. Typ; genser eller body osv. Han går ut i gangen og henter sine egne klær når vi skal dra og kler på seg sko og lignende selv. Han henter ofte klærne til Oscar også og hjelper han og mine sko og min jakke. Han vil svært gjerne hjelpe meg å kle på meg også. Han passer på at Oscar ikke går ut uten sko eller klær og passer på at de begge står ved garasjedøra og venter til jeg har fått låst ytterdøra og fått med meg alle tingene våre osv. Han holder meg i hånda når vi går til bilen og er flink til å passe seg for biler som kan komme kjørende osv. 

Oscar, morgen; 

Hvis Oscar våkner før meg går han ofte ned alene(vi har fått alarm på rommet hans nå så jeg skal våkne når han står opp). Han må ha tilsyn hele tiden så jeg springer ofte etter. Jeg må sjekke bleia om han har tisset mye og spør om han vil ha drikke. Han responderer som regel ikke før jeg viser han enten juice eller melka. Han må ha samme kopp hver dag og den må være helt full til randen ellers begynner han å gråte og nekter å drikke. Han må selv få ta på kartongen han vil ha. Han må se at jeg heller i flaska. Han er heldigvis ikke så nøye på hva jeg kler på han. Men om han går bort til skapet og peker kan det bety både vitaminbjørn eller kjeks og tar jeg gram feil kan det bli baluba. Jeg har prøvd å bytte skap og ha kjeksen og bjørnene i ulike skap men det ble enda verre. Så når vi skal dra må jeg enten rope 20 ganger eller hente han ut i gangen. Jeg må vokte døra for han kan fort finne på å springe ut uten klær. I det vi går til bilen må Oscar få tid til å se alle dørene vi går igjennom lukkes igjen bak oss(2 bramndører) før han kan sette seg i bilen. Han føler ikke med på om det kommer biler kjørende og om man ikke passer på kan han springe ut rett foran en bil. 

Odin, Lunsj; 

Dersom det er helg er vi hjemme å spiser. Odin forteller om han vil ha, for eksempel brunost eller skinkeost. Juice eller melk å drikke og setter seg på plassen sin ved bordet. Han er som regel rask til å spise og sier han er ferdig før han har spist opp. Men kan si om han vil ha litt frukt eller lignende til dessert. Han sier i fra om han vil ha mere mat og spiser det som blir servert. Han sier også i fra om koppen er tom og han vil ha mere drikke. Han ber om vaskeklut om han har skittnet seg til på hender eller munnen. Takker for maten og går fra. 

Oscar, lunsj; Oscar nekter å spise vanlig brød hjemme. Han må ha knekkebrød eller glutenfritt brød og han må se at jeg smører på. Hvis ikke spiser han ikke. Han sier ikke om han vil ha mere. Men kan gå i kjøleskapet å hente seg et eple. Han vil helst ha et helt eple. Også her må koppen være helt full og han må se at jeg heller i. Han er urolig ved bordet og går mye fram og tilbake. Han sier ikke fra om han har sølt på seg og tørker det enten på klærne sine eller sofaen. Eller meg… 

Odin, leking:

Odin kan si hva han vil leke med og beklager om hjelp til å åpne kasser eller skru på nettbrett og lignende. Han kommer å sier i fra om han og Oscar er uenige. Selv om vi ofte observerer at det er Odin som er skyld i store deler av konfliktene dem imellom kan Odin forklare hva som skjedde og hva Oscar gjorde og hvor han har vondt. Odin vil leke med oss og liker at vi synger for han og elsker å lese bok. 

Oscar, leking;

Oscar kan ikke si hva han vil og føler oss ofte rundt og da må vi gjette hva han vil. Han kan bli svært frustrert om vi ikke forstår hva han vil. Og vi får ikke delta i leken. Ikke synge og ikke lese bok. 

Middag til begge går ganske greit men de er sære i matveien begge to og det er litt ulikt hva de de spiser. Det hender jeg lager tre ulike middager. 

Jeg må skifte bleie på begge to flere ganger i løpet av dagen. Ingen av dem sier i fra om de har bæsjet eller tisset. Oscar er 25 kg og det er tungt å skifte på han. De bæsjet i gjennomsnitt 4 ganger hver, hver dag. I tillegg til tisset leier. 

Til kvelden er det samme prosedyrer som til lunsj. Men jeg vet jo ikke hvor sulten de er så her er jeg redd for å tvangsfore Oscar. For han spiser så lenge jeg mater han. 

Til kvelden pusser vi tenner og jeg legger dem i hver sin seng. Odin vil ha bok og sang og Oscar gråter hver kveld han legger seg. Vil ikke ha bok eller sang men vil vi skal ligge hos han. 

Odin; sier fra om han er tørst eller sulten. Om han har vondt eller har slått seg. Om han vil ha kos eller hva han vil ha eller leke. Odin vet hva som er farlig og putter ikke ting i munnen eller spiser rare ting. 

Oscar; vi må gjette, hjelpe, veilede og prøve igjennom hele dagen. Blir det feil kan det fort resultere i tårer og i verste fall anfall. Oscar putter alt han finner rundt omkring i munnen. Spiser/smaker på alt han kommer over og har ingen fornemmelser fot hva som er farlig…

Oscsr må ha tilsyn hele tiden, Odin kan leke litt på egenhånd da han roper om det skulle være noe. Odin snakker som en foss, Oscar lager litt lyder og noen ord men er mer stille.

Her har dere bare en minimal prosent av et eksempel på ulikhetene. Det kan jo tenkes at dere klarer å forestille dere at dette blir det samme uansett hva vi gjør eller hvor vi er, eller hvem vi er sammen med… 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg