Mobbing i barnehagen

Selv om de voksne gjør så godt de kan for Oscar har han dessverre vært utsatt for tøffe tak i barnehagen. Oscar er snill, stille og lar seg tråkke på. Han gråter ikke ofte når han slår seg og sier ikke fra om noen gjør han noe. Han krangler ALDRI og lar de andre barna ta fra han det han holder på med.

Oscar har vært en hakkekylling for de eldre gutta. Han kom en periode hjem med mye bitemerker, kloremerker/klypemerker. Det var svært sjelden at noen kunne fortelle meg hva som hadde skjedd da de hverken hadde sett eller hørt noe.

Jeg var selv vitne til en hendelse som pr dags dato gjør meg kvalm…

Jeg hadde hentet Oscar i barnehagen og hadde med lillebror. De store barna var ute og lekte. Oscar sprang ned til porten som var den veien vi pleide å gå ut når vi skulle hjem. Oscar putter alt i munnen så han går ofte med smokk ute, da det gjør det litt mindre fristende å spise på ALT han kommer over…

Jeg sto oppe ved døra og puttet lillebror i vogna da jeg så tre gutter som omringet han. Det var IKKE lek. Den ene gutten røsket smokken ut av munnen på Oscar og prøvde å putte den ned i et av hullene i et kumlokk. De to andre sto å dyttet han og ropte; baby, baby, du er en baby.

Oscar prøvde desperat å komme seg vekk fra dem. De sperret veien hans og fortsatte og dytte. Dette tok kanskje 1 minutt men for meg som kavet broren ned i vogna å småjogget ned mot porten føltes det som tiden sto stille. Oscar begynte til slutt å snurre rundt seg selv. Den ene gutten tok tak i han og da ropte Oscar bare mange rare lyder. Guttene skvatt så han kom seg unna. Oscar sprang avgårde.

Jeg holdt på å sprekke. Ville rive/hyle/riste disse ungene. Men svelget hard. Pustet inn og sa med strengeste lærerstemme; 

Hva er det dere gjør…! De skylte selvfølgelig på hverandre og gutten som hadde tatt smokken måtte virkelig overtales for å gi den tilbake…Jeg var så sint og lei meg at jeg vet ikke hva. Men jeg holdt meg profesjonell og fortalte dem at Oscar er en liten gutt og at dette slett ikke er noen måte å oppføre seg på.

De stakk av, men jeg fikk en håndgest(fuck you fingeren) opp i ansiktet før de gikk. Jeg fikk hentet Oscar. Han sa ingenting, gråt ikke, ville ikke ha kos…Han bare satt helt stille i vogna si med smokken(litt som i sjokk). Det gjorde såååå vondt.

Jeg meldte selvfølgelig fra til barnehagen og de tok det svært seriøst og ville ordne opp. Men hva Oscar satt igjen med av erfaringer etter dette vet jo ingen…

3 kommentarer
    1. Huff… At barn kan gjøre slike ting, må man nok ta på de voksnes kappe. Likevel er det absolutt ikke greit. Håper ting bedrer seg fremover. Får helt ont i meg av å lese dette 🙁

    2. Jeg tror du har helt rett i at de voksne må ta dette på sin kappe. Mobbing kommer fra et sted. Vi må alle bli flinkere til å tenke over hva vi sier foran barna våre. De hører og imiterer ALT vi sier å gjør, på godt og ondt. Men i forhold til Oscar er det ekstra viktig at vi viser en god og inkluderende holdning. For han kommer til å ha utfordringer ikke alle andre har…

    3. Absolutt! Og som du har skrevet; at han ser ut som alle andre/ser normal ut. Folks utfordringer vises ikke alltid like godt som en knekt fot. Derfor skulle jeg ønske man kunne være mer inkluderende. Håper det går bra med Oscar fremover til tross for hans utfordringer ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg