Diskriminering av utviklingshemmede i Norge….

Da røyk sommerens planer på en smell😭😭😭
Fikk nettopp vite at både Tusenfryd har sluttet med “ta hennsyn” bånd… og da har vi ikke sjangs til å kose oss der…dette er så sinnsykt trist for oss…💔

Tenk at “normale” folk sine klager å missnøye nådde inn til slutt og at de som har ekstra behov ikke skal få tilretteleghing fordi det er “urettferdig”…
Vet dere hva som er urettferdig!!! Det er at de kan leve livene sine akkurat som de vil! De kan snakke og gå og tenke, planlegge, være spontane og ALT!
Det kan ikke alle barna med spesielle behov!!!

Men for guds skyld ikke ta hennsyn!!! Nei da!!! Ikke gi dem denne ene tingen for at livet deres skal bli litt lettere og de kan ha det fint på lik linje med deres sånn en gang innimellom….💔💔💔

Fy faan!!! Så sint jeg er nå….
Jeg griner!!!
Hele ferien i knas…

Da Tusenfryd ble konfrontert med dette i første omgang forklarte de at ordningen var urettferdig og og at den ble missbrukt av brukerne. Da de fikk sterke tilbakemeldinger på dette og da endret de forklaringen til at det var pga corona krisen og smittefare at de nå fjærnet ordningen med vis hennsyn bånd…

Om ordningen har blitt missbrukt eller om dette er noe de bare sier vites ikke…
Jeg har iallefall personlig erfaring med at vi har fått stygge kommentarer slengt etter oss og folk har truet med å klage når vi har fått gått foran i køen. Enda Oscar har gått med en t-skjorte der det står med store bokstaver; Jeg har Autisme! Blikk, himling med øynene og spott rett og slett fra voksne folk…

Har desverre også sett og hørt dette mot andre i samme situasjon…Da vi var på Tusenfryd med bare Odin og sto i kø som “vanlige” folk var det en mann foran oss som sa; “han mongoen må ta en tur til så du må vente”…til gutten sin…
Jeg ble så satt ut at jeg ikke visste hva jeg skulle si. Men forklarte HØY for Odin at han har sånn bånd og da skal vi vise HENSYN og er det ikke fint at han koser seg så mye…jeg klarte ikke konfrontere fyren eller sånn…men angrer i dag…😭

Synes det er tragisk og skremmende at det skal diskrimineres på dette nivået…

At smittefaren skal øke så betraktelig for at én person gir meg et bånd jeg kan sette på min egen sønn har jeg vondt for å forestille meg…

Jeg fikk i dag høre om en kjenning som hadde ringt Hunderfossen familiepark direkte og at de har gått tilbake til vis hennsyn bånd etter sterkt press fra folk. Og dette er jo gledelig, samtidig trist at man skal måtte ta de kampene…MEN bra de tok til vettet så vi skal nok innom dem en tur…

Hører også rykter om at Dyreparken i Kristiansand også har slike bånd enda men det har jeg ikke fått direkte bekreftet…

Men til Tusenfryd og alle dere som klager;
FY SKAM DERE!!!
Har ikke vi nok???!!!???
Unner dere oss virkelig ikke en litt enklere dag på dere “bekosning” bare for en liten stund…???

Det river i hjertet av å tenke på alt Oscar har måtte gå igjennom av drittslenging ute i det offentlige rom…og nå skal også dette bli en kamp…

Håper flere vil kjempe med oss. Selv dere i “normale” livsstituasjoner!
Det trengs å høres fra alle! Vi går sammen i demonstrasjoner for; “Black lives matter” kvinners rettigheter osv…
Hva med de handikappede???
Hva med et demonstrasjonstog for dem???
I det minste en mail/tlf/Facebook status om urettferdighetene…Del dette blogginlegget så det når ut til flere…???

Jeg hadde gledet meg til å ta med Oscar og familien på Tusenfryd. Han har blitt så lang nå at han kan ta nesten alle karuseller og han ELSKER det!!!

For vår del gleder vi oss ikke til ferien på samme måte som andre kanskje gjør.
Det blir rutinebrudd og annerledes og MYE mer stress…så sånne dager på Tusenfryd er da gull…

Nå er det tatt fra oss…

Gullgutten min med autisme og psykisk utviklingshemming trenger ikke stygge kommentarer og tilrop! Han trenger forståelse, tolmodighet, tilrettelegging og nestekjærlighet!

Del gjerne!
Håper media tar fatt i dette!!!

4 kommentarer
    1. Dyreparken har det ja. Vi har årskort. Aldri vært noe problem annet enn noen litt lange blikk i høysesongen.

    2. Helt enig med alt du skriver, heldigvis har Tusenfryd også gitt seg og gått tilbake til vis-hensyn armbånd. Det skulle bare mangle

      1. Desverre er ikke ordningen oprimal nå heller. Det gjelder kun personen med båndet og én ledsager. Så familer blir splittet opp og får ikke kjøre sammen…får vår del er det uaktuelt da. Oscar har en lillebror som da ikke får kjøre sammen med han og ledsager og det er ikke greit for oss. Vi drar dit som familie og ønsker å være sammen…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg