Ferie…

Jeg hører mange som spøker med at en trenger ferie etter at man har vært på ferie med barn og jeg må innrømme at jeg forstår hva de mener. 

Missforstå meg rett her nå altså, vi har hatt en flott ferie med mye action og moro og vi har kost oss, men det har også vært slitsomt. 

Vi tar det fra starten. Vi startet et par dager i Barcelona med litt hotellhopping før vi dro til Salou og besøkte en temspark med Berg og dalbaner med mere. Så hoppet vi på et cruise en uke som seilte rundt i Middelhavet og vi kan nå si at vi har vært i både Italia, Spania og Frankrike i dommer. Det har vært en begivenhetsrik tur og vi har sett og opplevd mye morsomt. Vi har fått tilrettelagt for Oscar sine behov flere steder og de fleste har vært hensynsfulle og imøtekommende. Og vi har reist sammen med besteforeldre som både har betalt for og som har hjulpet oss på turen. 

MEN! Det er slitsomt å være på ferie med barn. Og ekstra slitsomt er det å være på ferie med en autist. Som ikke kan snakke eller fortelle oss om han er sulten, tørst eller vill hvile. 

Oscar har vært en HELT på hele turen. Det har vært lite klaging og han har nesten ikke protestert på en eneste ting. Han har vært tolmodig og flink. Men må passes på konstant. Det går ikke ann å forklare at noe er farlig. Eller at han ikke må ta på og jeg føler jeg har slitt meg litt ut på å si til omtrent alle vi møter at han et autist. Men det har i mine øyne vært nødvendig…

Vi har møtt mange fine mennesker på turen som har akseptert og omfavnet unike Oscar. Som har vært nysgjerrige og snille og interessert. Dette er mennesker og hendelser som gjør turen til en suksess. 

Men alt har ikke vært rosenrødt… Det har vært situasjoner som har blitt vanskelige. Oscar fikk ørebetennelse, hvilket jeg forutså og hadde tatt med meg antibiotika fra Norge, da det kun er en sort han godtar å spise. Vi har flyttet mye rundt på oss og det er krevende for en som liker forutsigbarhet. Vi har også møtt mennesker som ikke tar hensyn, som har blitt sinte og kjeftet og som har reagert på en måte som gjør meg rasende. Jeg har måttet være litt tigermsmma til tider på turen og jeg har også fått øve meg på å stå på kravene. Og ta det en har rett til og drifte i hva de andre tenker….

Det skal bli godt å komme hjem imorgen, til sitt eget hus, sin egen mat og ikke minst sin egen seng og vante rutiner. Borte er fantastisk men hjemme er best. 

Men minnene om Oscar på stranden med det største smilet som noen sinne har lyst opp et ansikt mens han hoppet i bølgene og lagde koselyder de er svidd inn på netthinnen 💖

Så i og med at vi bor i Norge og temperaturen i vannet et deretter, må vi nok vende nesen sørover igjen om ikke lenge for å nekte Oscar strandferie igjen og igjen og igjen, er simpelthen ikke mulig… 

OSCAR OG STRANDEN= SANT💖😉☀️

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg