Øyesjekk på Sankt Olavs Hospital

I dag hadde vi time på Sankt Olavs til 2 øyeleger. Jeg skulle hente Oscar i barnehagen og så skulle vi ta bussen opp og ned. Han måtte selvfølgelig vekkes for det var midt i duppen hans men han gledet seg da han hørte at vi skulle ta bussen.

Vi kom oss på bussen og det var som vanlig høylytte protester da vi skulle av men det gikk heldigvis fort over. Vi hadde god tid så vi gikk innom butikken å kjøpte litt kos til både meg og han.

Så gikk vi bort på sykehuset og inn. Oscar fikk anfall da jeg prøvde å kle av han. Han hylte og strittet i mot og lagde mye ståk og bråk. Jeg snakket han ned med litt smokk og bamse og vi byttet lue og dress mot kjeks(ja jeg følte jeg måtte det istedenfor å sloss av han klærne så det ble enda mer bråk). Det må nevnes at om vi hadde vært hjemme eller et sted jeg er trygg så sloss vi altså så jeg gir meg ikke bestandig. Et eldre ektepar som satt bak meg MÅTT selvfølgelig kommentere at jeg skjemte han bort og at jeg ikke hadde kjeks bestandig. Jeg bare smilte jeg og latet som ingenting. Tenkte at de mener det bare godt. Oscar var kjempetrøtt stakkars så jeg er glad vi ikke måtte vente så lenge.

Jeg ble sittende å snakke med en familie fra nordnorge. Mora og faren var sammen med dattera si. Men hun var over 18 så de bodde på hotell. Hun var skikkelig syk. De hadde funnet tumor i hodet hennes og nå måtte de ta øyeundersøkelser før operasjonen. Tankene fløy tilbake til desember…og jeg ble nesten litt kvalm da jeg tenker på hvor heldige vi var/er! Det satte tingene litt i perspektiv…

Inne hos legene gikk det ok. Han strittet imot men legene var flinke og tålmodige. Det var noen tester de ikke fikk gjennomført pga Oscar bare nektet. Sånn var det bare. Så måtte han selvfølgelig bæsje…

Jadda! Men jeg hadde jo ikke noe valg her måtte det skiftes. Oscar har angst mot stellebord. Han nektet plutselig å bruke det i barnehagen og hyler når vi har prøvd andre. Så vi må som regel bruke gulvet. Men jeg hadde ikke tatt med stellebagen. Bare 2 bleier, vaskeservietter og en ekstra body. Shit! Gulvet var ENORMT skittent. Vi MÅTTE bruke stellebordet… Han hylte og fikk nytt anfall, vi måtte sloss. Jeg var sååå stressa og oppkava men prøvde å være rolig. Og det var en utfordrende bleie(mødre og fedre tar den😜). Men det gikk. Så kom vi ut og måtte hente nytt timekort. Damen bak disken var litt rar; hun lurte veldig på om alt var bra da de hadde hørt mye hyling og lyder. Jeg sa rett ut for 1 gang at Oscar ikke er som alle andre. Han blir utredet for autisme, har angst mot stellebord og jeg bare måtte for gulvet var så skittent. Men kjære deg sa hun. Du skulle jo ha sagt det. Du skulle jo ha fått låne et pledd eller noe. Hun kom fram satte seg ned foran Oscar og sa;

Tenk så modig og flink du var som brukte stellebordet selv om du var så redd. Du var flink gutt du! 

Så fin gutt du har sa hun til meg 🙂

Pulsen sank men vi måtte løpe til bussen. Vi måtte rekke barnehagen for å hente lillebror. Det var ca 30 cm slaps/snø i sentrum. Det var gøy å dra vogna igjennom det. Men vi fikk hjelp av en koselig mann. 

Vi rakk barnehagen og kjøpte Pizza Grandiosa til middag Oscar var meget lykkelig over maten og en middag, et bad og litt kos etterpå sovnet han godt i vår seng.

Legene sier at de ikke tror det er alvorlig. De fikk se skjelingen begge to og det var bra. Men det lan være han må ha en øyeoperasjon en gang i fremtiden. Men den tid den sorg! De håper det ikke er vondt og de håper han ser normalt. Men de følger han ekstra nøye opp! Heldigvis 🙂

Så nå ligger en sliten mamma på sofaen og blogger og skal straks finne senga si 🙂

God natt!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg