Historen om Bagheera- en terapikatt💙

Ettersom det skjer mye rart med bĂ„de hunder og katter i Trondheimby og omeng om dagen
💔
Vil jeg gjerne appelere til dem som fokuserer pĂ„ det negstive med dyrehold og de individene som kan vĂŠre tilbĂžyelige til grusomheter
💔
Jeg hĂ„per de leser dette og kan koble seg pĂ„ sin indre samvittighet og empati❀

Det er mindre misshandling av dyr og klaging pÄ dyrehold i bygdenorge enn i bynorge

Jeg tror den enkle forklaringen pÄ dette er at pÄ bygda kjenner de fleste til hverandre og de er knyttet sammen i ulike relasjoner. De bryr seg om hverandre og har derfor mer toleranse ovenfor hverandre

I byen kan vi bo i klynge men vi kjenner ikke hverandre
Vi har ikke relasjoner til hverandre og ofte bryr vi oss lite om hverandre


Her er vÄr historie;
TERAPIKATT???
Ja liksom!?!
Tenker nok veldig mange av folk der ute i det langstrakte land nÄr de ser denne overskriften.
Det gÄr jo ikke ann, terapihud det har folk flest hÞrt om, men terapikatt mÄ jo bare vÊre tull?
Katter er jo selvstendige, egosentriske og lite sosiale dyr
De bryr seg om mat og seg selv


Jeg har hÞrt dette utallige ganger nÄr jeg har fortalt folk om Oscar sin terapikatt

Det gÄr jo ikke, hund ja, katt nei.

Men jeg vil fortelle historien om vÄr katt Bagheera som i aller hÞyeste grad er hele familien sin terapikatt


Oscar har barneautisme og uspesifisert psykisk utviklingshemming. Da han ble fþdt hadde vi to katter som elsket han og han elsket dem

De fulgte han overalt og det var ble en stor sorg mens jeg gikk gravid med Odin for naboene vi hadde pÄ den tiden slo seg sammen og klagde pÄ kattene og krevde de vekk. Jeg var pÄ det tidspunktet sÄ gravid og hormonell og hadde lille Oscar Ä tenke pÄ at jeg klarte ikke ta opp kampen. Enda jeg hadde sÞkt om Ä fÄ ha kattene og fÄtt det godkjent.

Heldigvis gikk de to pusebarna mine til fantastiske folk som ikke hadde barn selv og behandler dem helt fantastisk og vi har kontakt den dag i dag❀ Men jeg savner dem fortsatt


Oscar fikk diagnosen sin og mistet alt av sprÄk og jeg som mor googlet natt og dag. Vi jobbet hvert vÄkne minutt med sprÄket og programmer og lÊring og ja
jeg sÞkte og sÞkte
.

SĂ„ kom det opp flere forskningsrapporter om at dyr hadde en positiv pĂ„virkning pĂ„ nonverbale barn sine kommunikasjonsevner. For dyr krever andre former for kommunikasjon. Autister kan ofte fĂžle ubehag ved Ăžyekontakt blant annet og dyr har en egen mĂ„te Ă„ “snakke” pĂ„. Flere rapporter om at barna ble tryggere og mer kontaktsĂžkende og ute av “boblen” sin med dyr


Jeg kjente pÄ kroppen at hund ville bli for mye jobb for meg da Odin pÄ dette tidspunktet ogsÄ begynte Ä vise tegn til litt avvikende atferd.
Katt elsket jeg og tenkte pĂ„ det. Men var skeptisk til Ă„ begynne med jeg ogsÄ 
Kan katter vĂŠre terapidyr?
Jeg googlet som en gal og flere videoer pÄ YouTube dukket opp med barn og katter og flere historier om hvordan katten hjalp barna


SÄ jeg bestemte meg for Ä sÞke styret pÄ nytt om en terapikatt til min sÞnn i 2016. Og satte meg opp pÄ venteliste for Ä fÄ tak i en ny Sibirkatt da jeg er allergisk mot bÄde hund og katt. Og jeg tenkte ogsÄ pÄ de som kunne vÊre allergiske rundt oss. SÞknaden ble godtkjent.
Men det tok 2 Ă„r fĂžr vi fikk vĂ„r fĂžrste terspikatt Pusur. Han var en artig skrue og jeg ble veldig glad i han men han ble ikke sĂ„ glad i barna desverre. SĂ„ vi fikk tak i Bagheera istedenfor og Pusur ble omplasdert til en nydelig familie i Sandnes(som vi ogsĂ„ har kontakt med enda💙)
Savner han ogsĂ„, men vet han har det bedre der han bor nĂ„!

Bagheera er vÄr terapikatt nÄ. Han er kullsort med gul/grÞnne Þyne. Han fÄr fort tovete pels og hater og bli gredd. Han ELSKER agurk!
Og det eneste han spiste de fþrste 2/3 mnd han bodde her var agurk og kokt kylling

Han nektet Ă„ spise kattemat😂
Men sakte men sikkert lÊrte vi han det ogsÄ.
Men agurk er fremdeles Ă„ foretrekke❀
Bagheera er med oss overalt! Han vil gjerne fþlge gutta til skolen(til min store skrekk!)

Han bader ofte med Oscar(ikke med Odin for han er litt for ernergisk😂).
Og han ligger alltid pÄ kleskorgen ved siden av badekaret nÄr gutta dusjer eller bader.
Han fÞlger Oscar ute og er med pÄ lekeplassen og passer pÄ. Han ligger ved hans side nÄr han fisker i komlokk og ligger pÄ plattingene der vi er. Han ligger pÄ gulvet eller i fanget eller mellom beina mine i senga hele natta.
Og sitter oppi hylla pÄ kjÞkkenet nÄr jeg jobber eller lager mat.
Han er med Odin pÄ rommet sitt og leker med lego og selv om han liker Ä sove hos mamma mest sÄ springer han opp og legger seg hos Odin hvis han er urolig og grÄter pÄ natten.
Han er en del av vÄr familie og jeg og guttene elsker han. Han tar mye plass og vi merker nÄr han har vÊrt ute litt for lenge(etter mor sin standard)

De fleste naboene rundt oss liker han!
De fleste
men ikke alle


Den 14 mai kom Bagheera inn etter en luftetur. Det var fint vÊr og alt virket normalt til jeg ser han ikke har det greit. Han kommer og legger seg rett foran meg pÄ gulvet(jeg satt pÄ gulvet og sorterte klÊr) og jeg ser at han sliter med Ä puste. Jeg trodde det var hjertet for det slo enormt fort. SÄ besvimte han og jeg kvakk til og kakket i han. Han vÄknet til igjen og vi styrtet til dyrlegen. Han hadde hÞy puls, pustebesvÊr og ujevn hjerterytme da. De kunne ikke gjÞre noe der og vi ble sendt pÄ dyresykehuset pÄ Tiller. Der lÄ Bagheera i respirator og fikk veske og kortisonbehandling i 2 dager


Mens jeg satt pĂ„ sykehuset med Oscar som hadde vĂŠrt i en alvorlig ulykke og ba til Ăžvre makter om at nĂ„r Oscar vĂ„knet fra operasjonen og hadde amputert deler av to fingre pĂ„ hĂžyre hĂ„nd sĂ„ mĂ„tte vi fĂ„ slippe Ă„ komme hjem til et tomt hus i tillegg
💔

Jeg viste sykepleierene bilder av de to sammen og alle spurte hvordan det gikk med katten, til og med kirurgen som kom pĂ„ visitt ville vite om katten hadde overlevdđŸ™ˆâ€â€Š
Vilt fremmede brydde seg om katten til gutten min for de kunne se hvor mye de betydde for hverandre


NÄ har det seg sÄnn at det er ikke alle som bryr seg like mye om hva Bagheera betyr for oss i familien. De er mest opptatt av irritasjonen han pÄstÄelig utgjÞr ovenfor dem


Mitt stÞrste Þnske og hjertesukk gÄr egentlig til alle der ute i landet. Denne koronapandemien har tatt knekken pÄ en del av vÄre medmenneskelige evner

Les i kommentarfeltene i ulike medier

Folk er sÄ sinte

Og de HATER!
Og de er seg selv sÄ inderlig nÊre


Vi har vÊrt sÄ lenge inne med oss selv at vi har glemt at det ogsÄ kan vÊre viktig Ä sette andre fÞrst


Kan det vĂŠre at den psykiske helsen til gutta borte i veien er viktigere enn min irritasjon over en katt som ikke er min som befinner seg pĂ„ min eiendom
Kan det vĂŠre at jeg kan heve meg over min egen irritasjon og egoisme og prĂžve Ă„ leve med denne katta, evt jage han, kaste litt vann etter han nĂ„r han kommer eller kjĂžpe en “Cat Away” spray(som.forĂžvrig ikke er giftig eller farlig for katter eller hunder), sĂ„ guttene borte i veien slipper Ă„ miste kompisen sin?

GÄr det virkelig sÄ hardt utover min egen livskvalitet at jeg ser meg nÞdt til Ä ta fra noen andre sin livskvalitet???

Dette er spÞrsmÄl vi alle bÞr stille oss selv i alle sammenhenger der vi kjenner vi hisser oss opp eller vil kommentere i et kommentarfelt

Hvorfor gjĂžr jeg dette?
Hvem gÄr dette utover?
Og sist men ikke minst;
Er jeg, meg og mitt viktigere enn dem?

Dette er historien om hvordan Oscar bruker en katt for Ä komme mer ut av bobla si. Hvordan Odin bruker kompispusen nÄr han er engstelig redd og har angst/OCD
Det er mindre skummelt Ä gÄ pÄ do nÄr pus er med. Det er lettere for Odin Ä vÊre alene i noen minutter mens mamma henter klÊr pÄ vaskerommet nÄr pus ligger under bordet.
Og det er bedre for mor Ă„ ligge med en varm pelsklump pĂ„ korsryggen nĂ„r gutta er borte pĂ„ avlastning og hun fryser i senga si. Å vĂ„kne ikke helt alene


Bagheera er en terapikatt og et familiemedlem


Tenk pÄ det nestegang du irriterer deg over naboen din sin hund eller katt


For deg er de kanskje i veien pÄ ferden

Men for andre er de hele verden!💙

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg