Jeg kan ikke stå alene…

Hvis dere går inn på Facebook siden min eller leter i arkivet til Adresseavisen vil dere finne et lesebrev jeg skrev i avisen i sommer da Trondheim kommune bestemte å kutte ned på spes.ped tilbudet sitt… Jeg er litt over gjennomsnittet engasjert som dere kanskje kan se 😉 

I dag har jeg vært på God morgen Norge å blitt intervjuet på tv. Det var trivelig og nærvøst, skummelt og spennende, alt på samme tid. Jeg prøvde så godt jeg kunne å få fram viktigheten av at det er vi foreldre til barna med utfordringer som må ta en del av jobben. Vi MÅ dele informasjon om barna våre. For uten åpenhet vil det bli svært vanskelig å få den forståelsen vi har behov for.

Mangt skal vi møte og mangt skal vi mestre… Vi kommer til å få tøffe kamper, tøffe tak, tøffe tider. Men sammen er vi sterkere og sammen kan vi hjelpe hverandre. 

Jeg kan godt gå på tv for å prøve å få verden rundt oss til å ta mer hensyn og inkludere oss. Jeg holder gjerne foredrag og skriver bok og jobber ræva av meg. Men jeg er INGENTING uten dere andre foreldrene!

Jeg kan gå foran, jeg kan ta støyten, salt og surt. Men jeg trenger dere i ryggen. Jeg har en høy syemme og en rak rygg, men uansett hvordan vi vrir og vender på det så vil et kor høres bedre enn en solist. 

Jeg håper jeg inspirerte flere i dag til å stå frem i barnehager og på skoler. Jeg håper dere tørr å dele, jeg håper dere tar kontakt om dere trenger noen å snakke med. Jeg håper jeg får komme å holde foredraget mitt og at om foreldre der ute er interessert at jeg kan få holde kurs for dere også. 

Jeg står i en unik posisjon som både mor og spesialist i skolen. Kanskje kan vi få til noe sammen. Mitt håp for 2018 er at enda flere barn med utfordringer skal få brevet i hylla si som inviterer til barnehag og samvær.

Jeg vet at det er tøft å stå fram og mange vil oppleve tøffe tak fra de rundt, spørsmål de ikke kan svare på og kommentarer folk sier som gjør vondt. Men som sikkert ikke er ment slik. De vet rett og slett ikke bedre og derfor er det min jobb å lære dem. Jeg går foran å holder fakkelen, men bak meg trenger jeg et tog. Et tog av andre foreldre i samme situasjon, et tog av barnehageansatte og av ansatte i skolen, i boliger, i staten, et tog av politikere som forstår, et tog av venner og familie som vil være med å støtte. Et tog av sterke hjerter og stemmer som vil rope i kor med meg. Vi trenger åpenhet. Jeg har tatt et steg i dag, men jeg håper jeg slipper å gå alene! 

Mangt skal vi møte og mangt skal vi mestre. Og dagen i dag, den kan bli vår beste dag ??

13 kommentarer
    1. Jeg har akkurat sett deg på frokost TV og du rørte meg til tårene. Kjempeflott at du står frem og forteller om barne autisme 💖 Ønsker deg og dine en riktig god dag og en god framtid 💖 Hilsen en farmor som har full forståelse for opplevelsene du fortalte om .

    2. Viktig jobb du gjør Line! Oscar er på full fart inn i skolen og de utfordringer som venter der, min gutt er 18 og på vei inn i voksenlivet med diagnosen barneautisme. Som jeg sa på telefonen, er det bare å ta kontakt om du tenker at jeg kan hjelpe med noe! Skal følge bloggen, og linke den til dem jeg kjenner med tilsvarende utfordringer i hverdagslivet. Lykke til videre, klem til deg og Oscar ♥️

    3. Kjenner meg så igjen! Har og en gutt, snart 4 år, barneautisme… vil såå gjerne lære mer, kjempe mer, men foreløpig føler jeg meg alene om det. Har ikke klart å gå ut og møte noen… men ønsker da:) takk for at du står på!!

    4. Hei Pia. Husk at du ikke er alene. Vi er flere som står med deg. Og hvis du trenger en venn, medmor, skulder å gråte på,noen å spørre om råd ikke tvil med å ta kontakt 🙂 ??

    5. Hei Irene:) takk for kommentar her og takk for en trivelig samtale på tlf. Jeg blogger ikke så ofte lenger men skriver litt nå og da når jeg føler jeg har noe å dele 🙂 ??

    6. Fantastisk innslag på god morgen Norge.
      Jeg har ingen barn enda. Men jeg er i et forhold med en som har klassisk barne autisme med asperger trekk. Men han er høyt fungerende, han er empatisk og har vanlig morsmål (han har spårk). Har skjønt på morgen prater han jeg er sammen med ikke før han var 3-4 år. Og har vært i et forhold med han i 5 år til oktober igjen.

    7. Fantastisk innslag på god morgen Norge.
      Jeg har ingen barn enda. Men jeg er i et forhold med en som har klassisk barne autisme med asperger trekk. Men han er høyt fungerende, han er empatisk og har vanlig morsmål (han har spårk). Har skjønt på moren prater han jeg er sammen med ikke før han var 3-4 år. Og har vært i et forhold med han i 5 år til oktober igjen.

    8. Hei Line. Innslaget om deg og Oscar rørte meg💕 Jeg er selv mamma til en med barneaitisme. I dag er han en flott ung mann på 24 år med jobb og egen leilighet. Men veien dit kom ikke av seg selv. Som foreldre erfarte vi at åpenhet om diagnosen var et viktig redskap for å hjelpe han. Sårende kommentarer kom ofte av uvitenhet og usikkerhet blant andre voksne. De andre barna aksepterte han som den han var. Ønsker deg, Oskar og din familie lykke til. Han ser ut som en flott gutt, og han er unik.

    9. Hei Wenche B Andersen. Takk for at du tar deg tid til å skrive til meg ?? Så godt å høre at sønnen din har det bra nå. Det er jo vårt høyeste ønske også. Og vi vet at veien er lang å gå men kanskje hjelper vi litt til med åpenheten vi har nå??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg